Met de opkomst van Sociale Media is er veel veranderd. Ook voor de dierenarts. Waar ik voorheen aan het werk was op de praktijk, tijdens de spreekuren en in de diensten is het nu zo ongeveer 24/7 "inloop spreekuur" op Whatsapp, Messenger en in de mail. Dat is natuurlijk geen probleem voor de echte spoedgevallen maar laatst kreeg ik midden in de nacht een berichtje van een willekeurige schaapskooi uit Zeeland met de vraag of ik medicijnen had.... "Ja, die heb ik. Ik ben dierenarts..."  Het bleek niet voor mijn diersoort en ook niet in mijn regio te zijn... 


Of die keer dat ik een onbekende vrouw aan de telefoon had. 1e paasdag. "Mijn hond heeft 7 paaseitjes gegeten. Wat moet ik nu doen" 
"Mevrouw, ik ken u niet, ik ken uw hond niet.... Wat u kunt doen is uw eigen dierenarts bellen." (en nieuwe paaseitjes kopen. Maar dat heb ik maar niet hardop gezegd...)
"Maar het is weekend! Die heeft geen dienst."
"Juist. Ik ook niet, maar dat heeft u niet gevraagd. Voor mijn eigen patiënten heb ik 24/7 dienst. Ik neem momenteel geen nieuwe patiënten aan."
"Nou, dan bel ik wel met de waarnemer van mijn eigen dierenarts...

Je vraagt je soms af of mensen wel nadenken voordat ze op "zenden" klikken. Ik heb gewoon mijn werkdagen. Omdat ik een eenmans praktijk heb heb ik ook altijd dienst dus sta je op de "waakstand". Dat een ander 's nachts leeft vind ik prima. Maar ik heb mijn rust wel nodig tussendoor... Zoals al gezegd: voor een spoedgeval kan me dat niet schelen. Maar voor dingen die men zelf op Google kan vinden of vragen die kunnen wachten tot maandag of de volgende ochtend wordt het soms best een beetje teveel. 

Daarom kan het zijn dat u niet meteen antwoord krijgt op een vraag die u via Sociale Media stelt. Ik probeer mijn vrije tijd te bewaken. Tijdens kantooruren en buiten de tijden dat ik onderweg ben voor mijn patiënten heb ik tijd om vragen te beantwoorden. Dat kan dus even op zich laten wachten. Heeft u een spoedgeval dan moet u bellen. Want een beller is sneller!