De meeste informatie die er beschikbaar is over titerbepalingen gaat over de DHP-bepalingen bij de hond. Maar ook voor katten bestaat er een VacciCheck. We kunnen hiermee de virusziektes testen die ook in de standaard vaccinaties zitten. Met de Feline VacciCheck kunnen we testen op:

• Kattenziekte (panleukopenie ) (FPV)
  • Niesziekte (herpes) (FHV-1)
  • Niesziekte (calici) (FCV)

De bescherming van de vaccinatie tegen niesziekte is niet 100%. Niesziekte kan verschillende veroorzakers hebben waarvan de bovenstaande de belangrijksten zijn. Daarom zitten deze ook in de vaccinatie. Het testen op andere componenten heeft niet veel zin. Als blijkt dat er niet voldoende antistoffen zijn voor die andere componenten kunnen we die niet vaccineren. We testen dus alleen voor wat er ook in de vaccinatie zit.
Het standaard vaccinatieschema voor de kat ziet er als volgt uit:

Net als bij pups kunnen we ook bij kittens eerst testen voordat we gaan vaccineren. Dan is de kans groot dat we met 1 vaccinatie toe kunnen.
Is uw kat al eens gevaccineerd dan kunnen we met de test aantonen of de antistoffen hoog genoeg zijn om de volgende vaccinatie over te slaan of dat het weer tijd is voor een nieuwe vaccinatie.

Bij Dierenarts van Asselt kunnen ook katten worden getiterd maar daar is (nog) vrij weinig vraag naar. Helaas verlopen de testen voordat we voldoende katten hebben kunnen onderzoeken. In een doos zitten 12 testen. Mocht u zelf veel katten willen laten testen of een kattendag willen organiseren dan is het natuurlijk mogelijk om de vaccicheck bij katten door mij te laten uitvoeren. Voor een individuele test raad ik u aan deze bij een collega te laten uitvoeren. Op verzoek kan ik u een offerte mailen.